banner besar bitvertiser

banner biasa revenew hitz

top banner revenewhitz

Wednesday 28 January 2015

Kartel dadah akui tersilap bunuh 43 guru pelatih disangka ahli geng musuh


BAPA kepada mangsa, Felipe de la Cruz, bercakap pada sidang media di Mexico City hari ini. - FOto AFP
MEXICO CITY: Seramai 43 orang pelajar Mexico hilang empat bulan lalu dibunuh atas arahan kartel dadah yang tersilap bahawa mereka adalah ahli geng musuh, akhirnya mengesahkan kematian kesemua guru pelatih itu.

Kehilangan mereka pada malam 26 September lalu di bandar tenggara Iguala, membawa kepada protes besar-besaran di Mexico serta kritikan antarabangsa membabitkan keadaan keselamatan negara itu, memalukan Presiden Enrique Pena Nieto dan meletakkan pentadbiran beliau dalam krisis paling teruk.
Sehingga kini, kerajaan hanya menyatakan bahawa pelajar terbabit hampir pasti dibunuh selepas insiden pergaduhan malam di Iguala dengan pegawai polis rasuah yang menyerahkan mereka kepada geng dadah tempatan Guerreros Unidos.
"Pastinya semua pelajar ini kehilangan nyawa, kebebasan dan dibakar serta dibuang ke dalam Rio San Juan," kata Peguam Negara Jesus Murillo, merujuk kepada sungai di pekan Cocula, dekat Iguala.
Murillo berkata, bahawa ahli geng berkenaan disyakki membunuh pelajar dan teliti dalam memusnahkan mayat, menjadikan tugas mengenalpasti mayat sukar. Hanya satu mayat pelajar hilang berjaya dikenalpasti sehingga ini.
Datuk Bandar Iguala dan isterinya kemudian menahan dua suspek utama. Kes itu menjadi cerminan kaitan antara jenayah terancang dan politik yang dipercayai diamalkan di seluruh Mexico.
Pejabat peguam negara berkata Felipe Rodriguez salah seorang ahli geng Guerreros Unidos mengaku menerima arahan salah seorang bosnya untuk membunuh 43 mangsa yang menuntut di kolej perguruan berdekatan.
"Pelajar itu dikenalpasti sebagai penjenayah dan ahli geng musuh di wilayah itu," kata ketua agensi siasatan jenayah Tomas Zeron.
Ibu bapa pelajar terbabit menuduh kerajaan cuba menutup kes sebelum ia diselesaikan sebaiknya. "Kami tidak mempunyai bukti cukup untuk menerimanya," kata salah seorang ibu bapa, Epifanio Alvarez.
Kerajaan berkata, geng samseng itu mempercayai bahawa pelajar sudah dimasuki geng yang dikenali sebagai Los Rojos. Peguam negara menolak tuduhan terhadap pelajar dan berkata siasatan masih diteruskan. - AGENSI

No comments:

Post a Comment